UX OG TJENESTEDESIGN
La oss skape relevante, intuitive og effektive digitale løsninger som folk har behov for!
Det er helt avgjørende å forstå brukerne og sette deres behov i sentrum for all nyskapning.
User Experience (UX) og tjenestedesign er to nært beslektede disipliner som fokuserer på å forbedre brukernes interaksjoner med produkter og tjenester. Begge tilnærmingene tar sikte på å skape relevante løsninger som brukerne kan og vil ta i bruk. Målet er at brukerne skal oppleve løsningen som intuitiv og effektiv.
UX og tjenestedesign benytter seg normalt av iterativ designprosess, der løsningene blir testet og forbedret gjennom flere iterasjoner. Begge disiplinene anerkjenner viktigheten av å involvere brukere tidlig og ofte for å sikre relevante og vellykkede løsninger. Sammen sikrer designtjenestene at brukeropplevelsen er sammenhengende gjennom hele reisen, fra første interaksjon til siste.
Både UX og tjenestedesign tar en menneskesentrert tilnærming, og begge disiplinene har som mål å løse virkelige problemer for mennesker. Begge disiplinene baserer beslutningene på brukerdata og innsikt, enten gjennom brukertesting for UX eller analyser av tjenesteleveranse for tjenestedesign.
Samlet sett gir et tett samarbeid mellom UX og tjenestedesign muligheten til å skape helhetlige, brukersentrerte løsninger som adresserer både produkt- og tjenesteaspekter av brukeropplevelsen.
Ide og konseptutvikling
Forretningsanalyse, målgruppeanalyse og innsikt
Prototyping med klikkbare løsninger
Brukerinvolvering, brukertesting og brukeropplevelser
Digitale flater og produktdesign
Innholdsstrategi
Ring tilbyr en rekke tjenester innen UX og tjenestedesign!
Vi har kompetansen og erfaringen som skal til for å lykkes med å skape relevante, brukervennlige og effektive løsninger.
UX starter ofte med grundig brukerforskning for å forstå målgruppens behov, utfordringer og atferd. Dette kan inkludere intervjuer, observasjoner og feltarbeid.
Tjenestedesign ser på helheten av brukerens reise, inkludert alle berøringspunktene med et produkt eller en tjeneste, for å sikre en sømløs og positiv opplevelse.
Innsikt
Prosessanalyse
Forretningsanalyse
Målgruppeanalyse
Feltarbeid og etnografi
Innholdsanalyse
Digitale brukerreiser
Konseptskisser
Klikkbare prototyper
Interaksjonsdesign
Innholdsstruktur
Service Blueprint
Målgruppeinvolvering
Relevanstesting
Behovstesting
Brukervennlighetstesting
Effektivitetstesting
Universell/tilpasset utforming
Adopsjon
Strategi
Kvalitetstesting
Akseptansetesting
Krav- og behovsdokumentasjon
Utrulling
Digitalisering for en mer relevant arbeidshverdag!
Ring er spesialister på tjenestedesign, og vi mener at brukertilpassede løsninger er en forutsetning for å sikre en moderne arbeidsdag.